Tilbakemelding: Klønete kaos eller konfrontasjon med klasse?

Har du hørt om sandwichteknikken? Der du rett og slett pakker den krevende negative tilbakemeldingen inn i et par lag med ros for å gjøre den litt enklere å svelge for mottakeren? Eller å sukre pillen, sånn at den glir lettere ned uten å avsløre den bitre smaken? Har du prøvd den?

Har du kjent temperaturen og blodtrykket stige når du mottar en tilbakemelding, og lysten til å forklare, forsvare deg, avvise eller regelrett klabbe til avsenderen får deg til å sitte på hendene dine og bite deg i tungen?

Eller vært klam i hendene, skjelvende i stemmen, sliten etter en søvnløs natt hvor du har vridd hjernen for å klare å formulere deg godt nok når du selv skal gi tilbakemeldinger?

Dette med tilbakemelding er rett og slett en fascinerende del av temaet kommunikasjon som passer inn overalt hvor mennesker skal samhandle med hverandre.

Det er mange aspekter ved det å skulle gi eller motta feedback som oppleves som utfordrende, ubehagelig, kleint eller krevende.

Mange av oss har vokst opp i en tradisjon hvor vi er svært dårlige til å håndtere tilbakemeldinger - og  har derfor landet på den minst gunstige av alle mulige løsninger - nemlig å unngå enhver form for tilbakemelding - og  heller operere etter det "rotnorske" prinsippet om at "så lenge du ikke hører noe er alt greit".

Dersom  tilbakemelding kommer i noen hovedvarianter, snakker vi fort om en inndeling i positive eller negative. I tillegg kan vi tenke oss en tredje kategori - nøytrale - som egentlig bare er "ikke-tilbakemelding", eller fravær av tilbakemelding.

Jeg er dessverre redd for at den siste kategorien - manglende tilbakemelding - er den som opptrer aller hyppigst. Dette er jo virkelig trist. Spesielt tatt i betraktning menneskers grunnleggende behov for å bli sett, anerkjent, verdsatt og korrigert. 

Hvert eneste år, i forbindelse med lederutviklingsprogrammet vårt, blir jeg minnet på temaet. Både fordi vi arbeider med det i en av samlingene våre, men også fordi vi bruker 360-graders lederevalueringer, og jeg går gjennom dem sammen med deltakerne jeg veileder.

I tillegg blir jeg selvfølgelig minnet på mine egne erfaringer på godt og vondt, både som mottaker og giver av tilbakemeldinger gjennom mer enn 30 år i yrkeslivet.

Jeg synes selv at tilbakemeldinger er avgjørende viktig for å lykkes på alle områder i livet, og prøver å gå foran som et godt eksempel i hverdagen. Denne gangen har jeg tenkt å dykke dypere ned i temaet. 

Derfor har jeg nå gått løs på min egen boksamling på jakt etter ulike perspektiver på tilbakemeldinger. Jeg har sendt bestillinger på mer litteratur om emnet fra inn- og utland, og bruker google flittig for å oppdage og lære mer. Det er spennende!

Jeg har akkurat fått den nye boken til norske Guro Øiestad - Gi og ta tilbakemeldinger, venter på hennes bok Kritikk, og leter desperat etter den første boka hun skrev om emnet: Feedback (Om det er du som har lånt den av meg - vil jeg svært gjerne ha den tilbake). 

Jeg ser for meg å dele en god del av det jeg finner på temaet her på nettstedet vårt. Både fordi jeg selv lærer av å skrive, og fordi jeg tenker at du også kan ha nytte av det i ditt virke.

Nå vil jeg be deg om litt hjelp til å finne veien på denne faglige oppdagelsesreisen: Jeg er på jakt etter gode historier, eksempler, erfaringer, kort sagt episoder og fakta om å gi og få tilbakemeldinger som kan hjelpe meg å lære mer og skrive bedre om temaet . Her er lenken til en kort spørreundersøkelse hvor du får anledning til å gi meg litt hjelp. Klikk her for å gjøre meg klokere på tilbakemelding.
PS! Alle som besvarer spørreundersøkelsen min innen nyttår, deltar i trekningen om ett eksemplar av den siste boka til Guro Øiestad.

Jeg lover å holde deg oppdatert med noen nye innlegg i tiden fremover, og den aller beste måten å sikre deg det på - er å melde deg på nyhetsbrevet mitt like under dette avsnittet.

Godt lederskap, godt medarbeiderskap! Vennlig hilsen John Øyvind Livden

Hold kontakten med nyheter og oppdateringer!

Bli med på epostlisten vår for å motta de siste nyhetene og oppdateringene fra Gullfjell.
Ikke vær bekymret, vi deler ikke dine data med noen.

Ja takk, hold meg oppdatert!
Close

50% Fullført

Snart ferdig...

Legg inn dine data her, så setter vi deg på epostlisten vår. Du kan være helt trygg på at vi ikke kommer til å dele opplysningene dine med noen.