Da Geir Bodin tok over som daglig leder i We4You, en veletablert kundeservicebedrift, visste han at han måtte vokse inn i en ny rolle. Overgangen fra «selgeren i hjørnet» til den som skulle sette retning og bygge tillit i teamet, ble starten på en endringsreise, både faglig og personlig.
– Det største for meg var å bygge tillit, at de så meg som en kompetent leder, forteller han.
We4You fungerer som sentralbord for ulike virksomheter: fra helseklinikker og trafikkskoler til bedrifter som trenger sentralbord og enkel booking.
– Vi er i praksis et kundesenter for flere bedrifter, kanskje 40 ulike bransjer, forklarer Geir.
Han overtok som daglig leder i februar, og har i dag personalansvar for seks medarbeidere.
– Jeg har fokus på menneskene. Det er de som skaper inntektene våre, jeg klarer ikke dette alene, sier han.
Geir kjente de fleste i teamet fra før. Nettopp derfor ble rollebyttet krevende.
– De kjente meg som selger, og mange har jo litt aversjon mot selgere. Overgangen fra den rollen til daglig leder var kanskje det vanskeligste. I tillegg måtte jeg få bedre oversikt over likviditeten og pengestrømmen.
Tillitt ble nøkkelordet, både å få og å fortjene den i hverdagen.
Han kom over lederprogrammet på LinkedIn og tok kontakt.
– Jeg skjønte at det var mer bak, at John Øyvind hadde mye å fare med. Da han foreslo Vardeveien, sa jeg ja.
Geir startet i april 2025.
– Det viktigste var at vi hele tiden måtte bruke det vi lærte i praksis. Ukens lederutfordring tvang meg til å gjøre konkrete grep, forteller han.
Kombinasjonen av gruppe- og individuell coaching traff han.
– Det er som å trene, du får mer puls når noen står i rommet og veileder deg.
Programmet var digitalt og strukturert. Seks moduler og over seks måneder med ukentlige kontaktpunkter. Verktøy som Persologs atferdsmodell og 360-graders tilbakemelding gjorde det enklere å se seg selv utenfra.
– Det hjalp å få ærlige speilbilder, og å øve mellom samlingene. Vi fikk oppgaver vi måtte løse i egen hverdag, kom tilbake med erfaringene våre uken etter, sier Geir. Det ga et felles språk og en rytme som gjorde at vi endret atferd.
1) Tydelig delegering
– Jeg oppdaget at jeg var for lite spesifikk når jeg delegerte. Jeg må følge opp og være tydelig på hva, hvordan og når ting skal gjøres.
2) Atferdsforståelse
Geir ble mer bevisst hvordan ulik atferd og preferanser påvirker kommunikasjonen.
– Jeg fikk bedre kunnskap om meg selv og atferden min i møte med andre.
3) Mot til å ta nødvendige samtaler
– Jeg er egentlig litt konfliktsky, men ble mer bevisst på å ta tak, og på å beskrive nøyaktig hva jeg vil.
Geir ba en medarbeider ringe kunder for å få tilbakemeldinger og styrke relasjonen, men ingenting skjedde.
– Hun visste ikke helt hva hun skulle spørre om. Jeg laget et enkelt skjema med spørsmål og la inn tid i kalenderen. Da visste hun hva hun skulle gjøre, og plutselig gikk det av seg selv.
– Læringen er at det ikke alltid går av seg selv. Det er min oppgave å være spesifikk, og følge opp.
Mens han gikk programmet, opplevde teamet at mye ble gjort på kort tid. Dialogen ble tydeligere, ansvar ble klargjort og samarbeide fløt bedre. Det førte til resultater:
– Vi hadde vår beste oktober på ti år. Jeg har mål om 20 % vekst i året, og dit er vi på vei, forteller Geir.

– Du kan ta det i bruk med én gang, og fordi samlingene er digitale, får du gjort jobben parallelt og får trent konkret underveis. Du blir pushet til å bruke verktøyene, sier Geir.
Filosofien traff: læring som varig endring av atferd, bygget på refleksjon, trening og ærlige tilbakemeldinger.
– Jeg har fått mer selvtillit i kontakt med mennesker generelt. Du går litt rundt og «leser» folk, og justerer deg, sier han.
For Geir handler ledelse om å få mennesker til å lykkes, og om å ta ansvar for hvordan han virker på omgivelsene.
– Det er et fantastisk program. Praktisk, tilgjengelig og du blir ansvarliggjort, slik at det ikke går i glemmeboken.
Les også: Anbefaler Vardeveien til både erfarne ledere og til de som er nye i rollen
Neste steg er å fortsette med det som virker: tydelige forventinger, faste rytmer for oppfølging og justering, og å ta nødvendige samtaler tidligere. For Geir har Vardeveien blitt en ny arbeidsmåte.
– Vær tydelig på retning, rydd hindringer og gi folkene det de trenger for å skinne.
Er du nysgjerrig på å vite mer om lederprogrammet?
Vi tar gjerne en prat med deg!
Bli med på epostlisten vår for å motta de siste nyhetene og oppdateringene fra Gullfjell.
Ikke vær bekymret, vi deler ikke dine data med noen.
50% Fullført
Legg inn dine data her, så setter vi deg på epostlisten vår. Du kan være helt trygg på at vi aldri kommer til å dele opplysningene dine med noen.