Oppskriften på misfornøyde medarbeidere

Siden 2005 har vi brukt mye tid på samtaler med ledere og medarbeidere i en rekke bransjer og industrier. Vi har erfart mye, og spennet mellom dem som har det supert og dem som har det trasig på jobb er stort.

Noen trekk går igjen. Ett av dem er en hyppig uttalt misnøye med lederen eller «ledelsen».

Ikke alle ledere er bevisste på hvordan misnøye egentlig oppstår, så derfor har jeg laget denne lille oppskriften på hvordan man som leder kan skape skikkelig misfornøyde medarbeidere.

Les også: Frustrert over medarbeiderne dine? Det kan handle om deg!

Oppskriften virker utmerket både på nyansatte og mer etablerte medarbeidere. Du trenger ikke følge den til punkt og prikke, men vær kreativ og lag dine egne variasjoner. Resultatene kommer automatisk og tilsynelatende helt av seg selv:

Slik går du frem:

  • Sørg for at du har kontroll på alt, helt ned til minste detalj. Ikke overlat noe til tilfeldighetene.
  • Ikke følg opp avtaler du har gjort med medarbeiderne. Ikke skriv dem ned. Hvis du blir konfrontert med spørsmål sier du bare at du har en helt annen oppfatning, eller gi en annen passende bortforklaring.
  • Uansett hva det gjelder, kommuniser tydelig at du har alle svarene, og at det er du som vet best.
  • Deleger minst mulig, og når du først delegerer, sørg for at det er små og uviktige oppgaver.
  • Sørg for at du er best. Ikke la medarbeiderne dine skinne, men sørg for å ta æren for resultatene selv.
  • Vær Sjefen med stor S. Ikke la medarbeiderne fortelle deg hva de synes, eller legge seg opp i ting som ligger utenfor oppgavene de er satt til å gjøre. Ikke overdriv takhøyden!
  • Vis for all del ikke følelser – i alle fall ikke følelser som kan være skadelig for ditt rennommé (frustrasjon, negativt kroppsspråk og himling med øynene kan aksepteres i moderate doser).
  • Bruk ordene «alltid», «aldri», «noen», og uttrykkene «ja, men» eller nei, men» så ofte det passer deg.
  • Sørg for at medarbeiderne dine aldri vet helt hvor de har deg. Da holder du dem passelig på tå hev.
  • Sett deg grundig inn i alle regler og administrative rutiner. Følg alle til punkt og prikke – ikke la det skli ut. Det er alltid risikofylt å bruke skjønn, og du risikerer bare at det slår tilbake på deg. Fyll dagen med administrative gjøremål.
  • Gi minst mulig tilbakemeldinger, i alle fall ikke ærlige. Hold i det hele tatt temperaturen så lav som mulig. Hold deg til det enkle; «Bra», «Godt jobbet» eller andre selvfølgeligheter. Ikke vær konkret – vær generell!
  • Vær sparsom med ros og anerkjennelse, ikke la folk bli høye på seg selv.
  • Ikke still åpne spørsmål. Det er mye tryggere å kontrollere samtalene med å stille spørsmål som kun kan besvares med bekreftelser eller avkreftelser. Behold kontrollen!
  • Aldri innrøm at du har tatt feil. Aldri.
  • Sørg for å holde mest mulig avstand til medarbeiderne dine. Ikke bli personlig, ikke spør hvordan det går, hvordan de har det, eller hva de er opptatt av.
  • Finn «dine» medarbeidere, og sørg for at de er lojale til deg. Dette er dem du skal sende på kurs og konferanser, og fremsnakke overfor dine ledere eller styret. Sørg for at de opplever at de skylder deg noe. Du vet aldri når du kan trenge en motytelse.
  • Hold deg opptatt med møter, konferanser og faglig oppdatering. Sørg for å holde deg inne med «dine» ledere, sånn at de tenker på deg når de skal fordele godene.
  • Hold budsjettet og informasjon om virksomheten tett til brystet. Ikke del mer en høyst nødvendig. Det er alltid godt å ha noen ess i ermet.
  • Ikke involver medarbeiderne dine mer enn høyst nødvendig. Jo flere kokker, jo mer søl.
  • Gjør deg mest mulig utilgjengelig og vær mest mulig usynlig.
  • Ta færrest mulig beslutninger, og sørg for at de du tar er minst mulig kontroversielle.
  • Ikke lytt til medarbeiderne dine. Du vet hva de ønsker og trenger. Ikke vær for raus med muligheter for faglig og personlig utvikling. Du har kontrollen.
  • Snakk mest mulig i runde vendinger, gjerne passe krydret med forkortelser, fremmedord og «buzzwords».
  • Skyld mest mulig på utenomliggende faktorer; «Budsjettet», «Markedet», «Krigen», «Aksjonærene», «Politikk», «Corporate» eller «Styret».
  • Ta medarbeidernes innsats og engasjement for gitt. Forlang Compliance!
  • Ikke utvikle personlige relasjoner til medarbeiderne dine. Hold det for all del på et 100 % forretningsmessig plan. Relasjoner gjør deg sårbar og får deg opp i vanskeligheter.

Jeg skal selvfølgelig ikke påstå at denne oppskriften er eneste vei til misfornøyde medarbeidere, men om du klarer å hake av tre til fem av punktene over, er du på god vei.

Veien til misfornøyde medarbeidere er alltid kortere enn du tror.

Les også: Konstruktiv tilbakemelding: Hva skal til for at den oppleves positiv?

Ikke mist motet!

Hvis du allerede HAR misfornøyde medarbeidere, og ønsker å redusere misnøyen for å skape større engasjement og arbeidsglede, skal du bare GJØRE AKKURAT DET MOTSATTE av denne oppskriften. 

Jeg skal selvfølgelig ikke påstå at det er eneste vei til mer fornøyde medarbeidere, men om du klarer å hake av tre til fem av punktene over - og gjøre det STIKK MOTSATTE, er du allerede på god vei.

Veien til fornøyde og engasjerte medarbeidere er alltid kortere enn du frykter!

Godt lederskap!

Hold kontakten med nyheter og oppdateringer!

Bli med på epostlisten vår for å motta de siste nyhetene og oppdateringene fra Gullfjell.

Ikke vær bekymret, vi deler ikke dine data med noen.

Ja takk, hold meg oppdatert!
Close

50% Fullført

Snart ferdig...

Legg inn dine data her, så setter vi deg på epostlisten vår. Du kan være helt trygg på at vi aldri kommer til å dele opplysningene dine med noen.