Det du ikke ser – kan koste deg dyrt som leder

“We all have blind spots. The key is knowing they exist – and having the humility to uncover them.”
– Tasha Eurich

Er du egentlig så bevisst som du tror?

Vi liker å tro at vi kjenner oss selv godt. At vi har selvinnsikt.

At vi – med årene – har blitt tryggere, klokere og mer bevisste som ledere.

Og det har vi kanskje. Litt.

Men:
Vi reagerer fortsatt når vi burde respondere.
Vi antar, når vi burde undersøke.
Vi tråkker i salaten, og skylder på systemet, situasjonen – eller “han andre”.

Vi gjør det alle sammen. Fordi vi har blindsoner.

Blindsonen er den delen av deg… som du ikke vet at du ikke vet.

Du vet – den ubevisste vanen. Den tonen i stemmen. Den blikkflakken. Det stressutbruddet du tror du håndterte elegant.

Det som andre legger merke til – men som du ikke selv er klar over.

Og nettopp derfor er den så farlig:
Ikke fordi den finnes, men fordi du ikke vet at den gjør det.

“Det er ikke det vi ikke vet som skaper problemer. Det er det vi er helt sikre på – som bare ikke stemmer.”
– fritt etter Mark Twain

Joharis vindu – et speil med fire ruter

I Vardeveien bruker vi den psykologiske modellen Joharis vindu for å illustrere hvordan vi kan forstå oss selv:

Det åpne feltet – det både du og andre vet om deg.

Det skjulte feltet – det du vet, men holder skjult - fasaden din.

Det ukjente feltet – det verken du eller andre vet.

Blindsonen – det andre vet om deg, men som du ikke vet selv.

Det fjerde feltet er stedet hvor vekst – eller kriser – begynner.

Et tankeeksperiment:

Forestill deg at du har et lite skilt på ryggen.
På det står det skrevet hvordan du faktisk oppleves av de rundt deg.

Ikke intensjonen din. Ikke selvbildet ditt. Ikke det du håper folk ser.
Men det folk faktisk kjenner på i møte med deg.

Du ser ikke skiltet selv. Men alle andre gjør det.

Er det du som leder – som skaper forvirringen?

Mange ledere jeg har jobbet med gjennom lederprogrammet Vardeveien tror de er tydelige. Trygge. Tilstedeværende.

Men så får de en ærlig tilbakemelding.

Og det lander som et slag i mellomgulvet:

“Oj. Er det SÅNN jeg virker på folk?”

Det er vondt å oppdage. Men det er også starten på ekte utvikling.

“Du trenger ikke være perfekt. Men du må være bevisst.”
– Fritt etter John Øyvind Livden ;-)

En enkel – men kraftfull øvelse:

Spør tre personer du stoler på:

"Hva er noe som er typisk meg – som du tror jeg ikke selv er klar over?"

Stopp. Lytt. Ikke forklar. Ikke forsvar deg. Bare forsøk å ta det inn.

Dette er en av de øvelsene jeg ofte bruker i veiledning av ledere.

Den er ofte ukomfortabel. Men den er alltid verdifull.

Hvordan jobber vi med blindsoner i Vardeveien?

Vi gjør det på flere plan – og vi gjør det grundig:

  • Med en Atferdsprofil (Persolog®) – fordi det er atferden din folk faktisk opplever.
  • Ved bruk av 360 tilbakemelding fra dine omgivelser (Leadership Versatility Index)
  • Gjennom coaching og veiledning – for å utforske og utfordre handlingsmønstre.
  • I trygge læringsgrupper – hvor ledere gir hverandre ærlige tilbakemeldinger.
  • Gjennom øvelser og oppdrag du gjør på jobben – der innsikten omsettes i handling.

Hos oss definerer vi læring slik: Varig endring av atferd.
Hvis atferden din ikke har endret seg – har du da egentlig lært noe?

Fra innsikt til effekt

Jeg har selv tråkket i salaten (en rekke ganger).

En gang ble jeg så frustrert over et system som ikke fungerte at jeg fyrte av en ganske irritert e-post til leverandøren. Dagen etter fikk jeg et svar. Kort. Saklig. Men med et tydelig hint om at det ikke var systemet som hadde sviktet – det var jeg som hadde rotet.

Uff.

Jeg ble flau. Men også takknemlig.

Tenk om jeg ikke hadde fått den tilbakemeldingen?

Da hadde jeg kanskje fortsatt gått rundt og laget irritasjon for den andre – uten å vite det.

“Hvis du ikke får ærlige tilbakemeldinger – går du glipp av speilet som viser deg hvem du faktisk er i relasjon med andre.”

Så hva vil du gjøre nå?

Du har tre valg – som vi ofte sier i programmet:

  • Leave it – ignorer det. Gå videre som før.
  • Love it – aksepter blindsonen og lær å leve med den (ikke anbefalt).
  • Change it – bli nysgjerrig. Undersøk. Juster. Utvikle.

Den modige spør.
Den kloke lytter.
Den bevisste justerer.

Godt lederskap!

 John Øyvind Livden

PS! Dersom du tenker at du har mye å vinne på å utforske og justere din egen lederatferd, vil jeg oppfordre deg til å ta en prat med meg. Det har du ikke noe å tape på! Book tid her

 

Hold kontakten med nyheter og oppdateringer!

Bli med på epostlisten vår for å motta de siste nyhetene og oppdateringene fra Gullfjell.

Ikke vær bekymret, vi deler ikke dine data med noen.

Ja takk, hold meg oppdatert!
Close

50% Fullført

Snart ferdig...

Legg inn dine data her, så setter vi deg på epostlisten vår. Du kan være helt trygg på at vi aldri kommer til å dele opplysningene dine med noen.