Ferdigheter gode ledere må ha for å lykkes

Ferdigheter gode ledere må ha for å lykkes

Som ledere trenger vi en ganske omfattende kompetansepakke. 

God praksis på ett eller flere områder handler om en sum av kunnskaper, ferdigheter og holdninger. Ferdighetene våre blir synlige gjennom vår måte å praktisere dem på.  

I denne artikkelen skal vi se først nærmere på mestring og læring av ferdigheter og deretter rette fokus på hvilke ferdigheter gode ledere må ha for å lykkes.

Først litt om ferdigheter 

En ferdighet kan defineres som en lært kapasitet til å utføre forhåndsbestemte aktiviteter og arbeid. Gjennom læring av ferdigheter skaper vi en unik og kompleks motorisk, kognitiv (tankemessig) og sosial kompetanse.

En ferdighet kan beherskes på mange ulike nivåer. Tar vi skigåing, sykling eller bilkjøring som eksempler, setter oss selv inn i landskapet og sammenligner oss selv med en eller annen kunstner eller ekspert i denne ferdigheten er det ikke vanskelig å se at vi havner på ulike steder i ferdighetstrappen.

FerdighetstrappenHver gang vi skal lære oss nye ferdigheter helt fra bunn av begynner vi nederst i trappen og jobber oss oppover.

Det er ikke sikkert at vi når toppen heller, fordi vi har ulike forutsetninger og utgangspunkt for å lære oss ferdigheter.

Enkelte ferdigheter er lette å lære seg for en person mens de samme ferdighetene er vanskeligere å lære seg for en annen.

Det er flere forhold som spiller inn her. Noe kan handle om ulikheter i personlighet, noe om forskjellighet i anlegg eller talent, og ikke minst hvor mye tid, fokus og innsats vi investerer i øvelse og trening for å lære oss å beherske ferdigheten.

Her er et godt eksempel

I denne videoen ser vi et godt eksempel på hvordan innlæring av en helt ny ferdighet skjer og kan følge hele reisen fra ukyndig frem til god mestring av en helt spesiell sykkel. Ta deg tid til å se den nå – den er morsom også!

Øvelse gjør mester – Alt er lett når du kan det!

Videoen viser at Destin først er ganske sikker på at han kan beherske sykkelen.

Han blir overrasket og frustrert når han oppdager at han ikke får det til. Det er rett og slett helt umulig! Og han som har syklet helt siden han var seks år – dette kan han jo!

KompetansetrappenDette er de to nederste trinnene i kompetansetrappen. Destin går fra ubevisst inkompetanse (han vet ikke at han ikke kan) til bevisst inkompetanse (han vet at han ikke kan).

Så bruker han kjempelang tid på å trene og øve jevnt og trutt. Etter hvert får han en tydelig bevisst kompetanse (han vet at han kan).

Til slutt i videoen ser vi at han kan sykle av gårde på sykkelen trygg og fin – sannsynligvis uten å bruke mye krefter eller energi på å fokusere på bevegelsene som skal til for å lykkes.

Han har tatt ferdigheten til seg og automatisert den, og tenker ikke lengre på hvordan det skal gjøres. Det har blitt en ubevisst kompetanse.

Når du skal lære deg en ny ferdighet skal du ikke undervurdere verdien av å trene og øve deg. Det gamle ordtaket “øvelse gjør mester” har mye sant i seg. Læringsprosessen går over tid, og endringene skjer gradvis mer enn i store sprang.

Det er også avgjørende at du har oppmerksomheten din rettet mot det du skal lære deg. En typisk ferdighetslæring krever stort fokus på hvert av elementene som utgjør ferdigheten. Men når du kan det, kan du det – og trenger ikke bruke mye mental kapasitet på å utføre ferdigheten.

Myke og harde, generelle og spesifikke

En ganske vanlig inndeling av ferdigheter er “myke” og “harde”. De harde ferdighetene er tekniske – som for eksempel å operere en maskin eller et verktøy. De myke ferdighetene er mer emosjonelle og relasjonelle – som for eksempel å kommunisere godt – eller være flink til å delegere. Kommunikasjonsferdigheter kan være generelle – fordi de inneholder en rekke andre del-ferdigheter som er mer spesifikke.

Kategorier ferdigheterI denne figuren viser jeg deg hvordan jeg tenker når jeg forsøker å kategorisere ferdigheter som jeg tror ledere behøver for å lykkes. i listen som kommer under er det denne tredelingen som går igjen.

Det er verdt å legge merke til at de tre områdene overlapper hverandre. Det er fordi noen ferdigheter kunne ha vært plassert i nabokategorien – og fordi mange ferdigheter i en kategori trenger “støtteferdigheter” fra en eller begge de andre kategoriene.

Faglige ferdigheter

Dette er ferdigheter som er spesifikke for det faget eller området du arbeider på. Siden vi jobber på ulike felt vil faglige ferdigheter variere. Derfor lager jeg ikke en egen liste på disse

Mitt viktigste poeng når det gjelder faglige ferdigheter for ledere er at vi  må ha eller utvikle ferdigheter på det fagfeltet vi leder. Med andre ord: Det er ikke tilstrekkelig med de to andre kategoriene for å gjøre en god lederjobb.

Personlige ferdigheter

Dette er grunnmuren. Her finner vi basisferdigheter som kommer ut fra vår egen menneskelighet. Dette er ferdigheter vi først og fremst trenger for å lede og utvikle oss selv. Mange av disse ferdighetene er mest til “innvortes” bruk. Her er noen eksempler:

  • Selvbevissthet
  • Selvtillit
  • Ferdighet i å regulere sine egne emosjoner
  • Vekst og Læring
  • Stressmestring
  • Robusthet
  • Tålmodighet
  • Utholdenhet
  • Empati og innlevelse
  • Ydmykhet

Mellommenneskelige ferdigheter er også en del av dette. Disse ferdighetene ligger i feltet mellom oss selv og andre. Her er noen eksempler:

  • Kommunikasjonsferdigheter
    • Lytteferdigheter
    • Spørre-ferdigheter
    • Taleferdighet
    • Tilbakemeldingsferdigheter
    • Retoriske ferdigheter
  • Relasjonsferdigheter
    • Vise gjensidighet
    • Vise omsorg og støtte
    • Vise ekte interesse
    • Se den andre personen
    • Konfliktløsning

Lederferdigheter

Dette er min husliste med ferdigheter som jeg mener gode ledere bør ha for å lykkes

  • Strategiferdigheter
  • Målsettingsferdigheter
  • Problemløsningsferdigheter
  • Beslutningsferdigheter
  • Planleggingsferdigheter
  • Teamferdigheter
  • Veiledningsferdigheter
  • Motivasjonsferdigheter
  • Delegeringsferdigheter
  • Konfliktløsningsferdigheter
  • Involveringsferdigheter

Noen ord til sluttLivdenR

En god leder trenger en solid porsjon ferdigheter for å lykkes. Du må ha med deg både det faglige, personlige og det ledelsesmessige. Det er lett å bli frustrert og kjenne seg utilstrekkelig når du leser en liste med mer enn 30 ferdigheter som den du finner her.

Da er det viktig å huske på dette: Du har allerede mange av disse ferdighetene. Ferdigheter kan læres – og øvelse gjør mester!

Lykke til!

John Øyvind Livden

PS! Har du tips til flere ferdigheter for å gjøre denne bloggposten mer komplett?

Kommentarer mottas med takk 🙂

John Øyvind Livden leder Gullfjell Consulting AS, et bergensbasert selskap med fokus på lederutvikling, teamutvikling og organisasjonsutvikling. Bakgrunn fra Sjøforsvaret, Kjent fra Tv2s serie “Ingen kjære mor”. Leder, pedagog, coach, og foredragsholder. Med visjonen “Vi løfter mennesker og organisasjoner til nye høyder” brenner han og Gullfjell Consulting for godt lederskap og godt medarbeiderskap.

Del på

4 Kommentarer

  1. Veldig bra John Øyvind.

    Jo jeg vet om enda en viktig ferdighet: God forestillingsevne…

    • Takk for innspillet Lars Helge. Klart god forestillingsevne må være med på lista. Den er jo noe av det som virkelig gjør oss mennesker til mennesker!

  2. Jeg likte denne artikkelen. Dere oppsummerer greit. Dog vil jeg legge til noen perspektiver. Det er viktig som leder å ville gjøre seg fortjent til tillit og legitimitet. Om man har fått et mandat knyttet til en rolle;stilling, så trenger man kommunikasjonsegenskaper og intentsjon for å være seg tilliten verdig. Da er det viktig å se medarbeidere som likeverdige samtale partnere. Kommunikasjonen er selve energibalansen som gjør underverker når den brukes rett. Og vi trenger å møte hverandre med ydmykhet, forståelse, medfølelse og tolmodighet. Og gå prosessene – enten det er utvikling av nye tjenester, kultur eller organisasjon. Vi mennesker oppfatter ulike utfordringer forskjellig – like forskjellig som antall medarbeidere. Derfor er tolmodighet og takhøyde viktig iht arbeidet med å møte dem med likeverdighet og gode intensjoner. Høres ideelt ut, men dette funker for meg. Mine bidrag basert på egne erfaringer. Ha en fortsatt fin søndag 🙂

    • Hei Hanne, og tusen takk for denne fyldige kommentaren. Kjekt å erfare at vi tenker likt om svært mye! Ja – vi er forskjellige – og når vi klarer å få ut det beste av hverandre svinger det skikkelig! Tillit er grunnmuren alt må bygges på. Den kan vi ikke forlange – den må vi gjøre oss fortjent til 🙂 Ha en fortsatt fin søndag. John Ø

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hvordan lykkes i teamarbeid | Gullfjell Consulting AS - […] Teamferdigheter er en del av “pakken” gode ledere må ha. Her er vår beskrivelse av Ferdigheter gode ledere må…
  2. Seks fokus for å lykkes i teamet – og to årsaker til at det er krevende | Gullfjell Consulting AS - […] Dette er en faktor som ikke skal undervurderes! Selv om teamarbeid krever selvgående og selvledende medlemmer, er teamledelse avgjørende…

Kommentarer

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Personvern